Kuidas digistrateeg akent peseb?

Martin Paršin on Nobel Digitali digistrateeg ja partner, kes on viimased neli aastat suunanud ettevõtte käekäiku

ja võlunud kliente mitte ainult oma pikkade juustega. Temaga rääkis juttu kontori-pinginaaber Jass Seljamaa.

Jass: Kui me veel enne kolleegideks saamist tutvusime, siis rääkisime mis-ma-teen-mis-sa-teed ja sa ütlesid, et sa olid ka kunagi copywriter, kui mina olin seda öelnud. Äkki sa räägid natuke sellest teekonnast, sest ma tegelikult ei teagi, kuidas sa siia jõudnud oled. Milline su karjäär on olnud?

Martin: Minu karjäär…veider mõiste. Tööd olen ma koguaeg teinud, aga meie valdkonnas hakkasin toimetama tasapisi ülikooli ajal. Ise pusides väikese ettevõttega ja selline orgaaniline, loomulik areng on olnud.

Jass: Alustame parem sellest, kui sa restoranis töötasid…

Martin: Restoranitöö oli aus kelneri töö. See saatis mind ka ülikooli ajal ja liikus tasapisi edasi agentuuritööks. Üks mu sõber oli oma digiagentuuri juba mõnda aega teinud, mina õppisin reklaami ja imagoloogiat. Kuidagi soovitati, et Martinil on hea pea, võiks aidata teid näiteks kuvandi ja copy’ga. Üks mu esimesi kliente oli praeguseks Eestis ja rahvusvaheliselt edukas ettevõtte nimega Wesse Furniture. Köögimööbel. Minu ülesanne oli mõelda välja, kuidas need köögid siis elama panna. Kuidas Boschi köögitehnika su kodu ja kõik elama paneb.

Jass: Mäletad mingeid lauseid ka, mis kirjutasid?

Martin: Hahaa, las ma mõtlen… “Tere tulemast kaasaegsete koduseadmete maailma.”, “Ahjud, milles toit enam ära ei kõrbe.”, “Külmikud, mis pakuvad meelelahutust…” (Martin naerab), midagi sellist.

Viimati aasta eest nende veebilehte piiludes vaatasin, et mõned laused on veel alles. Oli see… ja siis hakkasid tekkima tasapisi väiksed Google’i reklaamitükid. Töötasin tol ajal nii, et ütlesin kliendile kõigepealt “jah” ja siis mõtlesin välja, kuidas sellega hakkama saan. See maailm oli tol ajal utoopiline – milliseid tulemusi oli võimalik saada pelgalt sellega, et kampaania suutsid kuidagi üles saada, oli lihtsalt hämmastav. Tänapäevaks on konkurentsisituatsioon märgatavalt muutunud.

Siis ma lõpetasin ülikoolikese ära ja hakkasin reisima. Seal ma valdkonnaga eriti kokku ei puutunud, arendasin-optimeerisin mõned veebilehed projektipõhiselt. Reisides kulus raha, pidi olema tööd, millega siis ka järk-järgult liikusin. Nii ma seda oma akent pesin seal mööda maailma.

Jass: “Akent pesid” – mis see tähendab?

Martin: See on selline tore väljend, mis tuli kunagi, kui ma ei eksi, Jürgen Roostelt – et mis sa seal ülikoolis teed? Mis ma teen? Akent pesen – et vaade natukene kaugem, selgem, pikem oleks. Kui me mõtleme ootustele või eeldustele, mis on digistrateegile või turundusele laiemalt, siis räägime T-shaped marketer mudelist, et see teadmiste ja oskuste vajadus on nii laialivalguv – erinevaid platvorme, erinevaid paradigmasid kaasav. See aknapesu ongi üks selline esimene samm, mida lihtsalt pead tegema.

Tihtipeale ülikoolist välja astudes on n.ö. nina püsti, oled natuke noor, aga kohe tahaksid arvata, et tegija ja tead kõike. Tasapisi kõigi nende reiside ja toimetuste käigus eks see sai ikka omajagu väheneda.

Jass: Nüüd tead kõike?

Martin: Ei, ma ei saa mitte kunagi teada. See ongi meie valdkonna õnn ja õnnetus omamoodi kokku. Sa pead kogu aeg aktsepteerima, et ma tean, et ma midagi ei tea. Isegi kui hetkeks tead, siis näiteks kahe nädala pärast on teadmine aegunud, platvorm, inimeste kasutusharjumused või konkurentsisituatsioon muutunud. Tuleb pidevalt kätt pulsil hoida, ainult nii saad valdkonnas hakkama.

Jass: Okei, käisid reisimas ära, tulid tagasi, mis siis sai?

Martin: Töötasin ühes väikeses butiikagentuuris – väga suure osa oma teadmistest, kogemustest ja oskustest sain sealt. Õppisin, kuidas läheneda ülesannetele tervikuna, kuidas mõista seal taga ka näiteks äriprotsesse, et sa ei tee ühte konkreetset väikest tükki, vaid saad aru, et enne tükikese kallale asumist pead mõistma kuidas see üldse kogu tervikusse suhestub. See on enamike strateegiate aluseks minu jaoks ka praegu.

Jass: Mul on selline hüpotees, et esimeses agentuuris enamik inimestest ei püsi – kas siis ei saada hakkama või ei paku agentuur piisavat väljakutset. Mis sinust sai?

Martin: Mind tuldi meelitama siia agentuuri, mis nüüdseks on Nobel Digital. Mind meelitati sellise suuna ja võimalusega nagu seda oli skaleerimine. Kõik need oskused ja teadmised, mis ma olin omandanud, olid projektidest, kus ma olin kõiges ise väga hands-on. Miks ma edasi tahtsin liikuda, oli sütitav küsimus, et kuidas seda sama oskusteavet skaleerida, kuidas pakkuda näiteks tuhande ettevõttega portfellile lahendusi. Ma tulin siia Google’i tootejuhiks. Mis siis tähendas antud hetkel seda, et meil oli üle 600 aktiivse reklaamija ja Google Premium partnerlus. Vastutasin kommunikatsiooni eest rahvusvahelisel tasandil, aitan neid asju ellu viia majas sees. Olgu selleks müügimeeskonna koolitamine, tööprotsesside juurutamine, suuremate klientide kontodega ise tegelemine. Olen paljude projektidega siiani ise väga hands-on.

Jass: Kas mul on õigus, kui ma väidan, et sa oled siiski siin ettevõttes kasvanud strateegiks?

Martin: Ma arvan küll. Samas, strateegilisi lahendusi pidin ma välja mõtlema ka oma eelmisel positsioonil. Siin aga saan toetuda rohkem meie meeskonnale, kes aitab neid mõtteid, ideid ellu viia, edasi arendada. Olen vaadanud seda rolli alustuseks vägagi digi-keskselt, aga kui me vaatame meie praeguseid projekte, siis need kommunikatsiooni-tükid laienevad digitaalsest maailmast välja.

Jass: Kuidas sa seletaks võhikule kes on digistrateeg?

Martin: Hmm.. (pikem paus) inimene, kes oskab ja on võimeline eesmärgistama ja planeerima digitaalset kommunikatsiooni. Ja seda tööriistade-kanalite üleselt. Ta mõistab kasutajate digitaalset käitumist, trende, oskab analüüsida andmeid  ja näeb nende taga mustreid, mis reaalse eluga samastuvad.

Jass: Ma olen alati uudishimulikkust pidanud oluliseks isikuomaduseks ja hindan seda inimestes, sinus on see kahtlemata olemas. Kas see.. või mis omadused on olulised ühele strateegile?

Martin: Jah, läbi huvide olen mina küll selleni jõudnud. Reklaamiteooriateni jõudsin läbi propagandateooriate. Üldse, propaganda ja selle võim ­– kuidas seda kasutati eelmise sajandi alguses – see hämmastas mind noorena. Kui käisin ülikoolis ja nende teooriatega tutvusin, oli see minu jaoks väga haarav.

Kui ma mõtlen isiksuse omaduste peale, mis seda toetasid… jah, see tuli puhtalt uudishimust. Mitte keegi ei kohusta sind ülikoolis käima, keegi ei kohusta sind neid asju lugema. See oli puhas isiklik uudishimu, mis mind liikuma pani. Sama lugu vanasti projektide juures  “jah” ütlemine asjadele, mida pole varem teinud. See oli minu puhas uudishimu. Lisaks on vajalik muidugi distsipliin. Kohusetunne, et võttes midagi ette viin selle lõpuni, leian lahenduse antud võimaluste ja ressurssidega.

Jass: Aga sui sa digistrateeg ei oleks, siis kes sa siis oleksid?

Martin: Surfar. Oma vaba aja veedan ma offline’is. Tihtilugu vägagi.

Jass: Kas sulle ei meeldi internet?

Martin: See on väga hea küsimus. Ma ei saa öelda, et meeldib või ei meeldi. Tegemist on süsteemiga, sotsiaalse süsteemiga, kui Niklas Luhmannile viidata. Mul on suur aukartus interneti vastu, sest täpselt sama palju kui on ühe asjaga võimalik teha head, on võimalik teha ka halba. Isiklikus maailmas ma oma privaatsusega püüan olla võimalikult tähelepanelik. Praegusel ajal kohe kindlasti. Kas mind on võimalik mõõta ja segmenteerida huvirühma digitaalturunduses? Kindlasti.

Jass: Aga sa ise turnduse ohvriks langed vahel? Kas reklaam mõjub sulle?

Martin: Loomulikult mõjub nii teadlikult kui ka alateadlikult. Nagu igaühele meist. Ma ei pruugi seda alati teadvustada, sellega rahul olla, see ei pruugi meeldida aga see kindlasti mõjutab mind.

Jass: Mind ka. Ja meie töö ongi ju ikkagi mõjutada mingis suunas. Mul on aja jooksul tekkinud arusaam, mida ja kuidas strateeg töötab aga kuidas sina seda kirjeldad?

Martin: Esimene ülesanne on ikkagi soovi või probleemi defineerimine ja siis eesmärgistamine. Sealt pealt liigun edasi – teades, et ma midagi ei tea, siis loomulikult seda uurimustööd sinna taha jagub. Ei ole hetke, kus ma olen tundnud et aa, ma olen siin valdkonnas või sektoris nii mitme ettevõttega juba toimetanud, et siia läheb selliselt. Igakord ma vaatan otsin, mõtlen… millega käib kaasas päris palju andmeanalüüsi. Ma olen püüdnud endale selgeks teha iga võimaliku reklaamikanali, mis meil kasutusel on ja muidugi analüütikaprogrammid. Analüüsin, kuidas mustreid otsida, kuidas leida ülesandega seonduvaid andmeid, mis suudaksid seda kirjeldada ja püstitan üks-kaks hüpoteesi. No ja siis kontekst – valdkonna info, trendid, konkurendid, mida nemad teevad? Puutepunktid kliendiga tuleb kaardistada ja nende suunale siis juba kanali või meediumi spetsiifiliste lahenduste leidmine ja tervikuks kokku viimine, lahenduskäigu leidmine.

Digitaalsed strateegiad ei ole karpi asetatud tooted, et tehtud ja valmis ja anname üle, kõik. See on orgaaniliselt arenev koostöö vältel. Pead olema valmis juba näiteks kahe kuu pärast oma lahendust muutma, ei tohi jääda kinni.

Jass: et ainus konstant on muutus?

Martin: Kas just ainus, aga tal on oma roll ühe konstandina. Sa jõuad oma lähenemiseni, lähenemise mudeldamiseni, püüad anda edasi strateegia kogu meeskonnale, sh. ka loovmeeskonnale, et nad paremini mõistavaks keskkonda ja inimesi, kelle suunale nad loovad. Loomulikult käib sellega kaasas presenteerimine, et see, mis sul enda peas, tuleb oskuslikult edasi anda ka klientidele, kes tavaliselt ei tegutse igapäevaselt turundusega. Nii, et ta mõistaks kasu, nõustuks lähenemise elluviimisega. Oleks valmis investeeringu tegema ja mõistaks ka kuidas koostöö välja näeb. Meie eesmärk on ikkagi iga turundusse pandud euro kliendile lisaga tagasi tuua.

Jass: Strateegi töö on suures osas taustatöö, see ei paista otseselt välja, erinevalt kasutusele jõudvatest loovlahendustest, mis tegelikult on ju natuke nagu jäämäe tipp. Kas sul on mingi selline reklaam, mis sulle meeldinud on just seepärast, et näed seal head strateegiat taga? Mõni näide.

Martin: Mulle on alati meeldinud mõistatuste struktuurid. Mulle meeldib, kui kampaania ei anna lahendust või vastust kohe kätte. Sellised, mis panevad seda silda või seost ehitama reklaamitarbija enda. Kui annad inimesele võimaluse vastus ise välja mõelda, siis annad talle ka võimaluse selle üle iseendas uhkust tunda, vastus personaliseerida – see on tema enda oma, ta täitsa ise tuli selle peale – see kinnistub. Neid suundi olen ma alati imetlenud.

Jass: Sa oled eelmisest aastast ülikoolis õpetamas ka käinud – kas noorus on hukas?

Martin: Järelkasv tundub mulle ääretult põnev. Nad on digital native’id, neil on internet terve elu olemas olnud. Ma siis internetti ei saanud, kui ema telefoniga rääkis. Tudengite maailm, tööharjumused, tööriistad – väga põnev. Nende taustsüsteem. Nende valitud valdkond on samuti mõjutatud ühiskonnas toimuvatest suurematest debattidest – soorollid, keskkonnakaitse, meedia kõikehõlmavus ja sellest tulenevad väljakutsed, kui nimetada mõni neist. Ma loodan, et saan anda õnge ja esimesed kalalkäigud kaasas ka käia.

Viimased postitused

2021. aasta digitrendid

Aasta 2020 pakkus omajagu väljakutseid ja suunas kasvule need, kes tegid kiiresti õigeid otsuseid. Pandeemia muutis digitaalset maastikku eelmisel aastal jõuliselt, inimestel tekkisid uued harjumused, mis säilisid ka pärast karantiini lõppu. Märkimisväärselt suurenes meie kõigi digitaalne aktiivsus. Loe lähemalt, millised olid 2020. aasta trendid ning millised saavad olema trendid 2021. aastal.

Sinu SEO strateegia aastaks 2021 - kvaliteet on tähtsam kui kvantiteet

Google otsingumootori algoritmi uuendused aastal 2020 ja 2021 ning mida pidada silmas edasises SEO strateegias. Aastal 2020 toimusid meie kõikide elus suured muudatused. Selle valguses ei jäänud need tulemata ka SEO maastikul, sest inimesed olid sunnitud tarbima kodust lahkumata. Nüüd ei pea enam veebileht olema aastaid vana selleks, et nähtav olla, sest kvaliteet on tähtsam, eks ole? Mida selleks vaja? Loe lähemalt artiklist.

14 SEO fakti, mis mõjutavad sinu äri efektiivsust ja kasvu internetis aastal 2021

Tänaseks on Google otsingumootor saanud tarbijate ostuteekonnas vaieldamatult üheks tähtsamaks peatuskohaks enne lõplikku otsust. Seepärast peaks iga ettevõtte strateegiliseks eesmärgiks olema ettevõtte kodulehe optimeerimine selliselt, et see oleks Google otsingumootoris leitav õigel ajal ja õiges kohas. Meie SEO spetsialisti Jüri Hass koostatud artiklist leiad 14 olulist SEO fakti, mis aitavad sinu ettevõttel jõuda aastal 2021 püstitatud eesmärkideni.