2021. aasta digitrendid

Aasta 2020 pakkus omajagu väljakutseid ja suunas kasvule need, kes tegid kiiresti õigeid otsuseid. Pandeemia muutis digitaalset maastikku eelmisel aastal jõuliselt, inimestel tekkisid uued harjumused,

mis säilisid ka pärast karantiini lõppu. Märkimisväärselt suurenes meie kõigi digitaalne aktiivsus. Loe lähemalt, millised olid 2020. aasta trendid ning millised saavad olema trendid 2021. aastal.

Uued tarbimisharjumused

Yelp-i analüüsi põhjal märkis end mullu aprillis suletuks 175 000 ettevõtet, millest 24% on nüüdseks taas avatud. Kõige rohkem sulgemisi on olnud kahes valdkonnas — restoranid ja jaekauplused. Tarbijad seevastu otsisid kontaktivaba tarnet, aga ka restoranis kohapeal söömise võimalust (dine-in) ja muud pandeemiaga seonduvat. Uued tarbimisharjumused ja otsingukäitumine muutsid täielikult kliendikogemust. Kuigi pandeemiaaegsed otsingutrendid näitavad mõningast langust, jäävad need ilmselt veel kauaks püsima. (Allikas: Google Trends)

Olles mainehalduspartneriks 1000+ ettevõttele nägime piirangute mõju koos nendega eesrindel. Vaadates Eesti populaarseima otsingumootori kasutust joonistus väga selgelt välja ka meie igakuistel raportitel, kus languse haripunktiks oli aprilli keskpaik ning võrreldes jaanuariga vähenes ettevõttete kuvamine Google’i kaartidel -65%’i.

 

Küll stabiliseerus kaardirakenduste kasutus juba juunis ja ületas varasema aasta tulemusi juulis. (Allikas: SyncMe) Samaaegselt nägi sama valim ettevõtetest püsivat kasvu kuvamisel Google’i otsingutulemustes kasvades aasta jooksul 29%. Millest see tuleneb? Piirangutest tingitult on märgatavalt kasvanud soov omada enne ettevõtte külastamist kindlust, et hetkeolukorras ollakse avatud ning milliste piirangutega tuleb külastades arvestada. Kunagi varem ei ole olnud nii oluline, et info ettevõtte lahtiolekuaegade kohta on korrektne kõigi kanalite, eriti just otsingumootorite üleselt.

Nutiseadmed on järjest popimad

Aprillikuiste piirangute tõttu on paljudes riikides tõusnud internetiühendusega seadmete kasutamine, millest kirjutas Telia  juba märtsikuus. Vaatamata pandeemiapiirangute leevenemisele tõuseb seadmete populaarsus endiselt.
Viimased uuringud koroonaviiruse mõju kohta erinevatel turgudel näitavad, et kümnest internetikasutajast seitse veedab hetkel endiselt rohkem aega mobiiltelefonis kui enne pandeemiat. (Allikas: GlobalWebIndex)

Kohalik SEO — mis mõjutab otsingutulemuste järjestust aastal 2021?

Whitespark keskendus oma hiljutises uuringus kohaliku SEO-d mõjutavatele teguritele ning uuris nende mõju otsingutulemuste järjestamisele. Keskenduti Google My Business (GMB) seadistustele, lehe sisule, linkidele, käitumissignaalidele, arvustustele ja isikupärastamisele.

GMB otsingud moodustavad juba praegu üle ühe kolmandiku kohalike ettevõtete Google järjestusest otsingutulemustes. Google on GMB keskkonda palju investeerinud, loonud mitmeid uusi tööriistu, näiteks pandeemiaga seotud postitused ja reklaamide materjalid. Ettevõtte GMB profiil võimaldab kasutajatel saada olulist teavet ilma ettevõtte veebilehte külastamata. (Allikas: Whitespark)

Kohaliku SEO trendid aastal 2021:

1. Google My Business on oluline ja jääb kauaks

Google MyBusiness on kohaliku turunduse kõige olulisem tööriist ja mõjutab ettevõtet püsivalt. GMB profiili loomisel tuleb silmas pidada, et kaubamärgi profiil sisaldaks ettevõtte nime, õiget kategooriat, aadressi, veebilehte, lahtiolekuaegu ja kirjeldust. Ebatäpne ja puudulik teave kahjustab oluliselt ettevõtte järjestust otsingulehel.

Lubama peaks ka sõnumiside funktsiooni GMB kontol, messengerid ja chatbotid on saanud üheks eelistatuimaks suhtluskanaliteks B2C müügis. Potensiaalsetele klientidele ei meeldi oma küsimustele vastuseid oodata olenemata kommunikatsioonimeetodist ning seetõttu peaksid aktiivne olema võimalikult paljudes kanalites.

2. Kaubamärgi maine ja tagasiside on kohaliku SEO jaoks võrdselt olulised

Arvustused moodustavad üle 15% kohaliku SEO teguritest, mis omakorda paigutab tagasiside oluliste faktorite seas teisele kohale. Märksõnad emakeelses arvustuses, ettevõtte reiting ja tekstiga arvustuste hulk on kolm tähtsaimat tagasiside järjestusfaktorit.

Tagasiside klientidelt on kaubamärgi maine otsene peegeldus. Nendest lähtuvalt otsustavad otsingumootorid, kas ettevõte on usaldusväärne ja otsijale oluline. Peale selle on oluline arvustustele vastamine, sest see elavdab kaubamärki, luues suurepärase võimaluse oma sihtrühmaga suhelda ning paremini mõista nende soove ja vajadusi.

3. Otsinguharjumuste muutumine: kohandu häälotsingule

Häälotsingu kasutamine kasvas jõudsalt enne COVID-19 pandeemiat, kuid pandeemia suurendas tõusu veelgi. 76% nutikõlari omanikest teeb otsinguid iganädalaselt. Kõige enam levinud küsimused kõnetehnoloogiale on hetkel kontaktivaba tarne, erinevate toodete pakkumised ja loomulikult COVID-19ga seotud küsimused.

Häälotsingu küsimustele vastamiseks lisa oma lehele sisu vestlusfraasidena, pikkade märksõnadena ning, mis peamine, õigete märksõnadega.

4. Mõtle Apple Mapsile

Iphone’id on aastaid olnud Eesti nutitelefonide müügiedetabeli tipus ja enam, kui 31%’i nutitelefoni kasutajatest Eestis kasutavad iOS seadet, millel loomulikult on ka oma kaardirakendus ja häälotsingu võimalus. Apple Mapsile lisandus hiljuti ka mitmeid uuendusi, sealhulgas ETA ehk ligikaudse kohalejõudmise aja jagamise nupp, interaktiivne kaart ja 3D vaated. Kõige suurema uuendusena on keskkonnal nüüd oma hindamissüsteem.
Varem ammutas Apple Maps info kolmandatelt osapooltelt, nagu Foursquare ja Tripadvisor. Google Mapsi kasutajad on aga aastaid saanud jätta tagasisidet ning jagada fotosid, mis omakorda teeb sellest kõige levinuma kaardirakenduse. Viimase uuendusega võib aga Apple Maps taas aktuaalseks muutuda, sestab oleks mõistlik ka selles rakenduses oma infot hallata.
(Allikas: Statcounter)

Mida tähendavad 2021. aasta trendid ettevõtjatele?

Nagu digitaalne televisioon pole asendanud kaabeltelevisiooni, ei asenda ilmselt kodus töötamine tulevikuski täielikult kontorit ning e-kaubandus füüsilist kaubandust. On oluline mõista, kuidas muutused mõjutavad sinu ettevõtet ja nõudlust sinu teenustele või toodetele.

 

Lisaks tuleb aru saada, millisel kujul on turundustegevus kõige efektiivsem. Digitaalse reklaami tööriistade kasutamisel soovitame tasakaalustatud lähenemist. Kasuta kõiki võimalusi, et teada saada, millest just sinu sihtgrupp hoolib. Hoia silma peal muutustel. Erinevaid platvorme ja seadmeid kajastatakse meedias palju, kuid oluline on mõista, kas üldse või kuidas inimesed neid kasutavad. Paljud käitumisharjumused tekivad järk järgult ilma nähtava tõuketa,

mis ütleks, et nüüd on õige aeg ettevõtjal tegutseda.
Näiteks võivad eeltoodud otsingukäitumise muutused põhjustada peaaegu kõigi kategooriate kaubamärkide jaoks tuntavaid tägajärgi. Käitumismustrid muutuvad pidevalt, pole olemas ühtegi kiiret lahendust, mis annaks püsiva eelise kohalikus SEO-s. Ettevõtetele, kes soovivad saavutada pandeemiajärgselt edu, on jätkuvalt olulisel kohal integreeritud mainehaldus kohalikus orgaanilises otsingus.

Viimased postitused

Juuni keskel läheb käiku uus Google algoritmide uuendus. Kas sinu ettevõte on selleks valmis?

Google algoritmide muudatuste uudised on alati olnud olulised signaalid selle kohta, et on vaja järjekordselt kodulehe SEO’ga tegeleda, sest muudatused on alati olnud sellised, mis on oluliselt kõigutanud veebilehtede konkurentsivõimet Google otsingumootori otsingutulemuste järjestuses. Ka seekord on oodata nõuete täiendusi, mis lööb „malelaua“ sassi.

Miks lokaalne SEO strateegia on oluline?

89% inimestest kasutab oma nutitelefoni vähemalt korra nädalas ümbruskaudse ettevõtte või teenuse leidmiseks, 58%’i teeb seda igapäevaselt olgu selleks hambaarst, lõunapakkumine kummivahetus. Arvestades, et 96%’i eestlaste eelistuseks on otsingumootorina Google, mis on loonud otsingus ja kaartidel ka eraldi lahenduse lokaalsete asukohta arvesse võtvate tulemuste presneteerimiseks ehk Minu Ettevõtte profiili peaks seda arvesse võtma ka iga ettevõtte, kes soovib end ümbritsevas piirkonnas klientide arvu kasvatada.

Kuidas digistrateeg akent peseb?

Martin Paršin on Nobel Digitali digistrateeg ja partner, kes on viimased neli aastat suunanud ettevõtte käekäiku ja võlunud kliente mitte ainult oma pikkade juustega. Temaga rääkis juttu kontori-pinginaaber Jass Seljamaa.